مقالات

پارتیشن بندی هارد با ویندوز 10

پارتیشن بندی

اولین کاری که باید بعد از خریداری هارد انجام دهید فرمت و پارتیشن بندی آن است. پارتیشن بندی هارد دیسک در اصل نوعی دسته بندی فضای ذخیره سازی هارد می باشد. بسیاری از کاربران با پارتیشن بندی هارد آشنایی ندارند و یا آموزش های لازم در این خصوص را ندیده اند. در این مقاله شما را با پارتیشن بندی هارد دیسک، فواید پارتیشن بندی و انجام این فرآیند آشنا می کنیم.

پارتیشن بندی هارد چیست؟

واژه پارتیشن بندی به معنای تقسیم کردن می باشد در اصل این عملیات به صورتی است که هر بخش از هارد ما به یک درایو تبدیل و داخل هر کدام از این درایو ها یک فایل سیستمی که شامل نام درایو، فضای ذخیره سازی و فضای اشغال شده قرار میگیرد که کاربران  نمی توانند آن را مشاهده کند و در ویندوز به این پارتیشن ها درایو گفته می شود که با حروف انگلیسی نام گذاری می شوند. معمولا زمانی که برای اولین بار که هارد دیسک را به سیستم خود متصل می کنید ویندوز برای شما یک درایو به نام درایو C به صورت پیشفرض در نظر می گیرد و معمولا در ویندوز عملیات پارتیشن بندی پایه ی هارد به وسیله ابزار مدیریت دیسک که Disk Management نام دارد انجام می شود. لازم به ذکراست که سیستم عامل های ویندوز و لینوکس چند درایو را پشتیبانی می کنند اما متاسفانه macOS تنها از یک درایو استفاده می کند و به شما اجازه تقسیم حافظه را نمی دهد. در اصل فرایند پارتیشن بندی همانند این است که شما به سیستم خود چند هارد را متصل کرده باشید. 

مزایای پارتیشن بندی هارد

اولین و مفید ترین کاربرد پارتیشن بندی هارد دیسک این است که در صورت خرابی ویندوز اگر شما مجبور به تعویض ویندوز شوید اطلاعات شما از بین نمی رود و با انجام عملیات پارتیشن بندی شما می توانید سیستم‌ عامل و فایل‌ های مربوط به برنامه‌ها را از فایل‌های شخصی خود جدا کنید. یکی دیگر از فواید پارتیشن بندی این است که سیستم عامل یک بخش مجزا برای انجام صفحه بندی دارد اما مهم تری و کاربردی ترین ویژگی پارتیشن بندی این است که می‌توانید به صورت هم‌ زمان چندین سیستم‌ عامل را روی یک هارد دیسک نصب کنید به صورتی که هر سیستم‌ عامل می‌تواند در یک پارتیشن مجزا نصب شود و اگر زمانی برای یکی از پارتیشن ها اتفاقی بیوفتد کل هارد شما به مشکل بر نمی خورد و فقط همان پارتیشن درگیر خرابی می شود.

انواع پارتیشن در هارد

پارتیشن ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند که پارتیشن های اولیه، پارتیشن های توسعه یافته و پارتیشن های منطقی نام دارند. به روی هر پارتیشن یک سیستم عامل نصب شده است که به آن پارتیشن اولیه می گویند که قابلیت بوت شدن نیز دارند. این سه نوع پارتیشن همانند هم رفتار می کنند و از نظر سرعت هیچ تفاوتی باهم ندارند و تنها تفاوت آنها نحوه تولیدشان می باشد. پارتیشن های توسعه یافته را نمی توان بوت کرد و معمولا از پارتیشن های توسعه یافته برای ذخیره اطلاعات استفاده می کنند. پارتیشن های توسعه یافته توانایی دارند چندین پارتیشن منطقی را در خود ذخیره کنند. پارتیشن منطقی در اصل شبیه به پارتیشن های اولیه می باشد اما باید به این نکته توجه کرد که برخی از سیستم عامل ها توانایی بوت شدن از پارتیشن منطقی را ندارند. 

روش پارتیشن بندی هارد

ابتدا به قسمت My Computer سیستم خود رفته و گزینه Manage انتخاب کنید.در پنجره ظاهر شده قسمت چپ پایین روی گزینه Disk Management کلیک کنید تا اطلاعاتی در سمت راست ظاهر شود.

پارتیشن بندی

بسته به نوع و تعداد هارد دیسک یا حافظه اس اس دی نصب روی سیستم این اطلاعات متغیر هستند.

در قسمت راست و پایین پنجره Disk 0 را مشاهده می کنید.

در صورتی که نوار موجود طبق عکس رنگ مشکی بود یعنی فضای ذخیره سازی کاملا خالی و آماده پارتیشن بندی است. در این قسمت دقت کنید دیسک درست را انتخاب کرده باشید.

روی قسمتی که نوار مشکی دارد راست کلیک کرده و گزینه اول New Simple Volume را انتخاب کنید

پارتیشن بندی

در صفحه ظاهر شده روی دکمه Next کلیک کنید

پارتیشن بندی

در پنجره بعدی مقدار ظرفیتی که به پارتیشن مورد نظر میخواهید اختصاص دهید را وارد کنید.

اگر میخواهید کل هارد شما یک پارتیشن باشد این عدد را تغییر ندهید.

نکته ای که در این قسمت وجود دارد این است که مقدار ظرفیت را باید بر حسب مگابایت وارد کنید و اینکه ظرفیت در دسترس مقداری کمتر از آنچه که اینجا وارد میکنید خواهد بود. لذا حتما در وارد کردن عدد مورد نظر دقت کافی داشته باشید.

روی دکمه Next کلیک کنید

پارتیشن بندی

در پنجره ظاهر شده می توانید حروف الفبای پارتشین را انتخاب کنید. پیشنهاد می شود این قسمت را نیز بدون تغییر بگذارید مگر آنکه میدانید کدام حروف برای کدام پارتیشن می باشد.

دکمه Next را بزنید

پارتیشن بندی

در این صفحه برای پارتیشن می توانید در قسمت Volume label یک نام بگذارید. توصیه می شود به بقیه تنظیمات دست نزنید.

دکمه Next را بزنید

پارتیشن بندی

در آخر روی دکمه Finish کلیک کنید تا پارتیشن مورد نظر شما ساخته شود.

اگر برای ساخت پارتیشن ظرفیت دستی وارد کرده بودید برای بقیه قسمت ها نیز همین مراحل را طی کنید

امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد.

با نظرات خود ما را در آموزش های بیشتر و بهتر یاری کنید

دیدگاهتان را بنویسید